Odd Molly

Odd Molly är klädföretaget som grundades år 2002 av Per Holknekt tillsammans med Karin Jimfelt-Ghatan och Christer Andersson. Namnet Odd Molly kom från en skater-tjej med samma namn som Per Holknekt träffade i Venice Beach under 80-talet. Han inspirerades av hennes unika, udda stil och sitt sätt att gå sin egen väg – varför namnet Odd Molly föll sig naturligt för företagets namn. Syftet med klädmärket blev att inspirera även andra tjejer till att våga bryta sig loss från normerna och följa sina drömmar. Odd Molly blev snabbt populärt och de första kläderna kunde levereras redan samma år som företaget grundades. Året därpå nominerades de till två olika priser och lanserades för första gången på den norska marknaden.

Klassisk Odd Molly-look

Sedan starten har företaget ökat enormt i popularitet och de flesta som är intresserade av mode känner idag till Odd Molly. Bara i Sverige, Norge, Finland och Portugal finns det 18 olika Odd Molly-butiker och kläderna säljs i över 36 länder. Plaggen är feminina och kännetecknas av att de ska vara bekväma att ha på sig samtidigt som de ska framhäva ens kroppsform. Odd Mollys målgrupp är tjejer och kvinnor i alla åldrar och från olika kulturer, som vill ha unika kläder. Kläderna hör till den lite dyrare klassen eftersom de håller en hög kvalitet och är tillverkade i miljövänliga material. Flera av klädesplaggen tillverkas dessutom för hand då de har många avancerade detaljer som ställer höga krav på den som producerar. För den som vill handla kläderna till lite billigare priser och göra riktiga fynd hos Outletsverige.se. Du hittar Odd Molly på outletsverige.se där flera av deras plagg finns att köpa. Utöver kläder finns även andra accessoarer och artiklar i deras kollektion, så som handdukar, morgonrockar, kuddar och paraplyn – alla i samma karakteristiska Odd Molly-look, med orientaliska, unika mönster.

Odd Mollys ledning

Odd Molly startade från scratch

Odd Molly har sedan de grundades haft en stark ledning som lyckats med att nå framgång i en bransch som kan vara svår att slå igenom i. Från att ha startat på ruta ett utan att ha några tillgångar till att bli börsnoterade på bara några år har de lyckats ordentligt. Dock valde Per Holknekt att lämna Odd Molly år 2012 för att gå vidare med nya utmaningar då han kände sig nöjd med vad han åstadkommit under sina år som grundare i Odd Molly. År 2011 tillträdde företagsledaren Anna Attemark som VD för Odd Molly. Med en tidigare utbildning som civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och med uppdrag från bland andra Björn Borg och H&M på sitt cv var hon ett taktiskt tillskott hos Odd Molly. Under hennes styrning har företaget genomgått många förändringar och omsättningen har stigit rejält. Under perioden 2011 till 2016 steg Odd Mollys omsättning med hela 45 %. I februari 2018 blev det officiellt att Anna Attemark lämnade posten som VD för att gå tillbaka till H&M under augusti, som chef för deras nya satsning.

Add Comment